Nieuws

Een wintercompetitiewedstrijd door de ogen van Rik (organisatie)

De week voor ....

Het is maandagochtend als ik een appje van Emiel krijg. " Zou je een stukje willen schrijven over de voorbereiding van de wintercompetitie en hoe de eerste dag verlopen is na al deze voorbereidingen? ". Pff denk ik bij mezelf, wat moet ik daar nu over schrijven, maar ik zeg dat ik het wel ga proberen.


Maandagavond kruip ik nog even achter de computer. Het rondje wat ik gisteren samen met Jan Moes en Lars gefietst/bedacht heb moet nog even op papier. Na even wat stoeien met de Garmin lukt het me om deze te printen, nu hebben we rondje op papier zodat de mannen bij het uitzetten ook weten waar ze moeten zijn. Nog even een belletje met Wolter om te overleggen hoe we de startlijsten moeten opstellen, dit keer tellen de resultaten van de zomercompetitie ook mee omdat we deze door omstandigheden niet afgerond hebben. Het lastige daaraan is dat er deelnemers zijn die nu in een andere categorie uitkomen, gelukkig waren we er snel uit hoe we het moeten aanpakken.

 

Het is nog een paar dagen voordat de eerste wedstrijd van start gaat dus is handig dat er nog even een stukje op de website komt, enerzijds om nog even de aandacht op de wedstrijden te vestigen, anderzijds om iedereen nog even te helpen herinneren dat de transponders misschien nog weer opnieuw geactiveerd moeten worden. Dus op dinsdagavond maar even een stukje schrijven voor op de website.


Omdat we deze wedstrijden samen met Steenwijk2000 organiseren hebben we de mogelijkheid om gebruik te maken van hun Mylaps systeem voor de tijdwaarneming. Dat werkt op de dag zelf voor ons super handig maar vergt enige voorbereiding. Het is bij de start van de competitie altijd weer even puzzelen hoe het ook al weer werkt maar na een dik uurtje stoeien met het systeem heb de 4 wedstrijddagen met de onderliggende categorieën weer in het systeem. De deelnemers van de zomeravondcompetitie staan er ook weer in zodat ik daar later in de week de huidige startlijsten in kan verwerken. Best lastig, dat samenvoegen van de zomer en wintercompetitie.

 

Zoals we het elk jaar doen hebben we een paar weken voor de competitie al op een avond bij elkaar gezeten. Wolter heeft een checklist die we dan nalopen zodat we weer precies weten wat er in grote lijnen moet gebeuren. De taken worden verdeeld en zo weet iedereen van de wedstrijdcommissie wat hij zal/moet regelen. Vooral de laatste dagen is het dan nog een appje hierheen en een appje daarheen, hoe laat de opbouwspullen ophalen, tijdstip en locatie opbouwvrijwilligers, afstemmen wanneer we de transponders en decoder kunnen ophalen. Even afstemmen met het inschrijfduo wanneer we ze verwachte. etc.


Op vrijdagmiddag zit de voorlopige deelnemerslijst in de mailbox. Wolter heeft de lijst netjes gemaakt op basis van het klassement van de zomercompetitie. Zodra ik thuis ben van het werk en het eten achter de kiezen heb ga ik er mee aan de slag. Hopelijk komen en nog wel wat inschrijvingen bij maar klaar is klaar denk ik. Morgen is er ook nog genoeg te doen en straks komt Wolter me ophalen om alvast de spullen voor het uitzetten op te halen. Gelukkig hebben de meeste inschrijvers eerder meegedaan dus deze kan ik uit de database halen. Wie wat bewaart die heeft wat. De deelnemers zitten redelijk snel in het Mylaps systeem. Nog 2 categorieën te gaan, maar deze laat ik wel liggen voor morgen, nu eerst pennen ophalen.

 

Voor het uitzetten van het parkoers op zaterdag zijn er gelukkig weer enkele vrijwilligers die ons daarbij willen helpen. Afgesproken is dat we om 9:00 verzamelen in het gebouwtje van Frion aan de Baars. Om te zorgen voor een goed ontvangst zijn wij daar om 8:30. Koffie zetten, kruiwagens vast klaarzetten etc. Laat de mannen nu maar komen.

 

Nadat de mannen en wijzelf de koffie op hebben gaan we aan de slag. Rond 11:30 is het rondje uitgezet en kunnen we de Woldberg weer achter ons laten. Nu nog naar de opslagcontainer om benodigdheden voor morgen op te halen. Bernhard, Wolter, Lars en ik rijden dus nog even naar Mos in Havelte, waar de opslagcontainer van de vereniging staat. Nadat we de aanhanger en onze auto's vol gepakt hebben rijden we weer naar huis. Wolter zal de prijzen nog ophalen en het aggregaat aftanken, Bernhard gaat training geven en ik zal nog naar Oldebroek rijden om de decoder en de transpondersop te halen.

 

Onderweg naar Oldebroek gaat ineens een lampje op het dashboard branden, bandenspanning te laag geeft hij aan. Opeens begint de auto heel vreemd te doen en ik kan hem nauwelijks op de weg houden. Eenmaal geparkeerd op de vluchtstrook kon ik in de spiegel al zien waarom de bandenspanning te laag was, de achterband ligt er helemaal af. Dat wordt ANWB bellen en waarschijnlijk een lange middag.

 

Het is bij half 4 als we eindelijk het clubhuid van ATB Oldebroek binnenstappen en krijgen we het bericht dat iemand alles meegenomen heeft naar huis. We moeten dus nog even een deurtje verder. Daar aangekomen blijkt dat alleen de decoder op dat adres is, van de transponders weten ze niets van af. Na enige telefoontjes over en weer is er afgesproken dat de transponders gebracht worden naar dit adres. Maar weer wachten, en dat hadden we vanmiddag al genoeg gedaan. Nadat we de transponders in ons bezit hebben kunnen we eindelijk op weg naar huis. Eenmaal thuis aangekomen eerst maar een hapje eten, daarna de laptop weer opgestart om de laatste 2 categorieën in te voeren. Wolter is ook alweer druk bezig geweest om de laatste opgaves in een lijst te zetten en heeft iedereen een startnummer toegewezen. Deze lijst zit in de mailbox en deze wijzigingen, toevoegingen kan ik nu dus ook verwerken. Nog even contact met Wolter over de veranderingen en rond half 9 klap ik de laptop dicht, nog even de jerrycans met water vullen en dan is het wel weer genoeg voor vandaag.


Piep, piep, piep ... het is zondagochtend 7:00 als de wekker gaat. Aankleden, ontbijten, tandenpoetsen de laatste spullen in de auto en dan weer richting de Woldberg. We hebben met de vaste vrijwilligers afgesproken om 8:00, dus dan moet de koffie klaar staan. Aangekomen bij Frion heeft Wolter het eerste bordje "inschrijving" net geplaatst. Snel een bakkie koffie met z'n allen en dan beginnen aan de laatste voorbereidingen. Jan Moes legt de laatste hand aan het parkoers, start finish stuk moet nog in de linten, de ruiterpaden moeten dichtgezet. De bordjes voor de afsplitsingen moeten nog geplaatst en de rest van de linten zal moeten worden gecheckt. Ondertussen zijn Wolter en Bernhard bezig met het opzetten van de tenten voor de inschrijving, catering en tijdwaarneming, het podium en daar hangen ze nog een spandoek neer. Bastienne en Petra zijn cateringtent aan het inrichten, Corjan en Marijke zorgen ervoor dat de inschrijven open kan en ik maak de tijdwaarneming in orde. Laat de renners nu maar komen.

 

Het is jammer dat het weer niet helemaal meewerkt maar de ochtend verloopt verder prima. Ondertussen komen de renners voor het middagprogramma ook al binnen druppelen. Helaas heeft niet iedereen zich vooraf ingeschreven zodat er tot 10 minuten voor de geplande start nog mensen bij de inschrijving staan. Omdat alle renners dan nog ingevoerd moeten worden wordt dus iets na twaalf dat we starten. Als proef gaan we de bijschrijvers van de Funklasse na de start in het systeem zetten, volgens mij moet dat goed gaan. Na het invoeren blijkt dat het kan, dus volgende wedstrijd starten we gewoon op de geplande tijd. Wie zich dan niet ingeschreven heeft of klaar staat heeft dan pech.

 

Als de eerste gefinisht is begint de opruimploeg vast met opruimen, alle pennen en linten moeten weer uit het bos gehaald. Als de laatste over de streep is kunnen we de tenten en alles wat daar in zit weer inpakken. Vele handen maken licht werk maar desondanks is het half 3 als we de deur bij Frion achter ons dicht trekken. Doordat het regenachtig was moeten de tentdoeken onderdak te drogen worden gehangen. Gelukkig kon dit bij de familie Kortleve in het achterhuis. Dus eerst de materialen weer naar de container gebracht en daarna 2 tenten naar de Veendijk. De andere tent konden we bij mijn schoonouders te drogen hangen. Daar een snel bakje koffie, tent uithangen en naar huis om de auto verder uit te pakken. Jens was tijdens de wedstrijd heel hard gevallen en was met 1 van zijn supporters meegegaan naar huis, dus zijn fiets was achter gebleven. Deze fiets paste niet meer in de volle auto en moet nog opgehaald, dus gingen we weer naar de Woldberg. Meteen maar een zachte bezem meegenomen om de ruimte bij Frion en het toilet nog even aan te vegen zodat we alles netjes achter laten. Op de terugweg de sleutel naar Ype gebracht, dan kan hij deze morgen overdag weer terug kan brengen bij de mensen van Frion.

 

Inmiddels is het bijna half 6 en vind ik het eigenlijk wel genoeg geweest voor vandaag. Natuurlijk weet ik dat er altijd renners op de uitslag en de rondetijden van de wedstrijd zitten te wachten, dus toch meteen maar de uitslag opgemaakt en gepubliceerd, een appje om te zorgen dat er een link naar de uitslag op de website en Facebook geplaats wordt. Het klassement opmaken doe ik later wel, dat zal nog wel een gepuzzel worden met het samenvoegen van de beide competities, maar daar heb ik nog 2 weken voor om dat voor elkaar te boksen.

 

Als ik 's avonds op de bank zit en terug kijk op de wedstrijd dan kan ik niet anders zeggen dan dat we weer een geslaagde dag was. Er zijn natuurlijk altijd dingetjes die beter kunnen maar eigenlijk is alles goed verlopen. Deze wintercompetitie zijn er weer 2 wedstrijden op de Woldberg wat ons meteen de gelegenheid geeft om goed te kijken waar we eventueel tegenaan zouden kunnen lopen bij de organisatie van het NK Jeugd later dit jaar.

Sponsoren

sponsoren-feb2019

Kalender

 

  • zo 15 december - Holtinger schaapskudde tocht.
  • za 28 december -...

Facebook Stream

Wielerbonden

knwu ntfu